ГЕОГРАФІЯ - ТЕМА: "Вітер"


Тема: Вітер. Загальна циркуляція атмосфери.
Мета: дати поняття «вітер», вказати на причини його утворення, ознайомити учнів з характеристиками вітру, пояснити як будують розу вітрів, увагу звернути на використання вітру; розвивати спостережливість, увагу, уяву, вміння відслідковувати причинно – наслідкові зв'язки; виховувати пізнавальний інтерес  та любов до предмету георафії.
Методи та прийоми: прийом «Дивуй», вправа «Знайди відповідність», «Мозковий штурм», проблемне запитиння.
Терміни та поняття: вітер, бриз, мусон, самум, фен, флюгер, анемометр, роза вітрів.
Обладнання: підручник, флюгер, презентація.
Хід уроку:
І.Організаційний момент (організаційні питання)
ІІ.  Актуалізація знань і вмінь учнів.
 завдання  «Продовж речення»
1.     Нижній шар атмосфери називають…
2.     У тропосфері температура з висотою …
3.     22 грудня – день …
4.     Тепловий пояс, у якому протягом усього року спекотно - …
5.     Атмосферний тиск вимірюють приладом …
6.     З підняттям угору атмосферний тиск …
7.     Над тропосферою розташований наступний шар …
8.     21 березня та 23 вересня – це …
9.     Озоновий шар лежить у …
10.                        Для вимірювання температури повітря використовують прилад…

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності:  прийом «Дивуй»:
    На індійські селища, розташовані недалеко від річки Брахмапутри, ринула злива, але разом з потоками води з неба падала ... риба. Цей факт був підтверджений вченим Джеймсом Прінсіпі, який виявив кілька рибок розміром близько 6 см в латунній воронці дощоміра, що стояв у саду. Ще один подібний випадок був зафіксований в 1918 році в Англії в Хендоне, коли місцеві жителі стали свідками незвичайного явища – дощу з мальків.  В Америці в 1892 трапився злива з вугрів. Проте риба – не єдині морські жителі, що опинилися в числі "опадів". У Франції випав дощ з жаб, а раніше там же з неба з темної хмари посипалися маленькі жаби, але, що цікаво, дощу при цьому не було. А цього літа в Японії в жителі міста Мійосі також стали свідками опадів з пуголовків і жаб. У 1978 році в австралійському штаті Новий Південний Уельс природа розщедрилася на дощ з креветок.  У 1877 році в Мемфісі (США) на землю посипалися тисячі змій завдовжки близько 45 см. У 2007 році в аргентинській провінції Сальта пройшов дощ із павуків.  А в 1990 році на японське риболовецьке судно в Охотському морі звалилася корова. Судно затонуло, а рибалкам допомогли рятувальники. Постраждалі запевняли, що з неба впало відразу кілька корівок.
Що ж є причиною таких явищ?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:                         Загадка
Невидимий дух
Скинув з мене капелюх. (Вітер)
1.Вітер – горизонтальний рух повітря. (слайд № 1)
Чому дме вітер? (Мозковий штурм)(слайд № 2)
2 .
Види вітрів.
Проблемне запитання: Чому рибаки на парусних суднах ідуть в море вночі, а повертаються зранку?
 А) Бриз – це місцевий вітер, який виникає на узбережжі морів. Утворення денного та нічного  бризів (аналіз слайда № 3, 4):   а) який тиск вдень над сушею і над морем?
                                             б) в якому напрямку переміщується повітря вдень?
                                            в)як змінюється напрямок вітру вночі? Чому?
Б) Мусони – вітри, які залежно від сезонів року змінюють напрям на протилежний або близький до нього. У холодну пору року дмуть з материка на океан, а в теплу – з океану на материк. Мусони утворюються внаслідок різниці в тиску повітря, що виникає від нерівномірного нагрівання суші і моря. Взимку повітря над сушею холодніше, над океаном – тепліше. Отже, тиск вище над материком, нижче – над океаном. Тому взимку повітря переміщається з материка (області більш високого тиску) на океан (над яким тиск нижче). У теплу пору року – навпаки: мусони дмуть з океану на материк. (слайд № 5)
В) Самум –гарячий вітер в пустелі.
Г) Фен – сухий і теплий вітер, який дме з гір в долину.
Д) Смерч , торнадо –атмосферний вихорь величезної руйнівної сили. (слайд № 6)
4. Характеристики вітру:
а)напрямок вітру визначається тією стороною горизонту, звідки він дме. Які бувають вітри?
б) швидкість вітру: чим більша різниця атмосферного тиску між ділянками земної поверхні, тим вітер сильніший, визначається у метрах за секунду. А сила вітру- у балах, від 0 до 12 балів.(слайд 7)
Штиль: 0 балів, швидкість 1 м/с, слабкий вітер: 3 бали, 4 м/с, сильний: 6 балів, 11м/с, шторм : 9  балів, 20 м/с, ураган: 12 балів, 29 м/с. (слайди №  8,9, 10)
в) Як можна визначити напрям вітру? ( мозковий штурм). На метеостанціях силу і напрямок визначають за допомогою флюгера, а швидкість – анемометра. (слайд № 11)
5. Роза вітрів – схема – діаграма, яка показує повторюваність вітрів різних напрямків за певний час.
Знайоство з алгоритмом побудови рози вітрів. (слайд № 12)
6.Як людина використовує вітер: (бесіда)
 - мельниці;
 -вітрильні судна; (слайд 13, 14)
- вітрові електостанції. (слайд 15)
7. Робота вітру (слайд № 16, 17) (розповідь вчителя)                                                                                Вітерець-трудівник
Лінуватися не звик.
Скрізь вже нині побував –
В лісі й полі побував,
Розчесав берізкам коси,
Сіна висушив покоси
І в далекії краї
Проводжав він журавлів.
У садочку груш та слив
Цілу гору натрусив,
А ще яблучок смачненьких
Для Миколи і Оленки.
Ні хвилиночки не гає –
Людям вітер помагає.              Катерина Дишкант   
8. Прислів'я про вітер: 
Вітер віє, хоч не знає, що погоду він міняє.
Вітер надворі — радість і горе.
Вітер не дме, то й очерет не шумить.
Вітер не піймаєш, дим не заховаєш.
Вітер подме — і сліди замете.
Вітер у голові.
Вітер у кишенях свище.
Вітра в полі доганяти.                                 
ІV. Закріплення знань:
Запитання і завдання:
1.     Вітер, який змінює свій напрям двічі на добу? (Бриз)
2.     Прилад для визначення напрямку і сили вітру. (Флюгер)
3.     Прилад для визначення швидкості вітру. (Анемометр)
4.     Графік, що фіксує вітри різних напрямків. (Роза вітрів)
5.     Постійні вітри тропічних широт. (Пасати)
6.     Горизонтальний рух повітря з області високого тиску до області низького. (Вітер)
7.     Скажіть арабською «сезонний». (Мусонний)
8.     Скажіть мовою племен Карибського регіону «сильний вітер». (Ураган)
9.     Які причини утворення вітру? (Атмосферний тиск, нерівномірне нагрівання земної поверхні)
V. Підсумок уроку
Прийом «Я дізнався…»
Оцінювання
VI. Домашнє завдання:
  v Опрацювати параграф 34 підручника.
  v Вивчити терміни
  v Намалювати види вітрів

Вставка презентації у вигляді "телевізора"



Популярні дописи з цього блогу

КРАЄЗНАВСТВО - Річка Чорний Ташлик (Проект учня 10 класу Правого Михайла)

ГЕОГРАФІЯ - ТЕМА: "Хмари і туман, відмінності в їх утворенні"

Економіка 11 клас "Ринкове вирішення питань «що виробляти?», «як виробляти?», «для кого виробляти?» Принцип «прихованої руки» ринку та сутність ринкового саморегулювання."